Transport intermodalny – baza wiedzy
sky

Rozwój przewozów intermodalnych jest uwarunkowany wciąż rosnącym wolumenem przewozów ładunku, potrzebą przyspieszenia dostaw, optymalizacji kosztów i uniknięcia opóźnień wywołanych zatłoczeniem na drogach i przejściach granicznych. To także dobry sposób na ograniczenie zanieczyszczenia środowiska. Poniżej podpowiadamy na czym polega transport intermodalny i jak go efektywnie wykorzystywać.

Transport intermodalny (kombinowany) polega na wykorzystaniu przynajmniej dwóch środków transportu do przewozu ładunków na duże odległości. Co istotne, głównym środkiem transportu jest tu kolej, żegluga śródlądowa lub morska, zaś transport samochodowy ma za zadanie jedynie dowożenie lub odwożenie ładunku od głównego przewoźnika. W Polsce w ramach powyższego modelu stosowana jest najczęściej kombinacja przewozu kolejowego i samochodowego. W przypadku eksportu popularne jest wykorzystanie żeglugi morskiej, rzadziej lotniczej, ze względu na wyższe koszty. Istotną cechą przewozu intermodalnego jest ujednolicenie jednostki ładunkowej. Najczęściej jest to kontener lub inna duża jednostka, w której znajduje się przewożony ładunek. Dzięki takiej formie przewozu ułatwiony jest przeładunek towaru na wymienne nadwozia, naczepy ciężarówek, czy specjalne wagony kolejowe, zwane platformami. Szczelnie zapakowane kontenery to także mniejsze ryzyko uszkodzenia ładunku.

Przedsiębiorstwa produkcyjne decydujące się na przewóz intermodalny zazwyczaj korzystają z usług operatorów koordynujących transport na całej długości trasy. Przy stałych kierunkach przewozu ładunków decydują się także na organizację łańcucha spedycyjnego we własnym zakresie. Wymaga to jednak doskonałej organizacji pracy. Nic więc dziwnego, że w takich przypadkach konieczne jest wsparcie w zarządzaniu ze strony systemów informatycznych klasy SCM (Supply Chain Management). Systemy tego typu pozwalają na usprawnienie procesu negocjacyjnego z poszczególnymi przewoźnikami, wysyłkę zleceń przewozowych, czy koordynację terminów przeładunku. Przy dużej ilości realizowanych transportów intermodalnych tego typu rozwiązania informatyczne są niezbędne do usprawnienia pracy zespołu logistyków, optymalizacji kosztów i pełnego kontrolingu przewozu ładunków na każdym etapie.

Transport kombinowany w Polsce jest coraz bardziej doceniany przez przedsiębiorców, co przełożyło się na kilkuprocentowe wzrosty w ciągu ostatnich kilku lat. Mimo to według szacunków SGGW nadal zaledwie 4 proc. masy przewożonej koleją to ładunki intermodalne. Widoczny jest jednak duży potencjał tej gałęzi transportu. 2013 r. był historyczny pod względem liczby przewiezionych kontenerów, gdyż w ten sposób przewieziono ich blisko 700 tys. Na tle Europy nie wypadamy najgorzej. Daleko nam do Holandii, Hiszpanii czy Niemiec, ale i tak plasujemy się na 6. miejscu w rankingu ilości przewiezionej masy. Perspektywy rozwoju są jednak optymistyczne dzięki zmianom wprowadzonym w rozkładzie jazdy 2013/2014, gdyż wraz ze zmianą stawek zmieniła się też zasada naliczania ulgi intermodalnej w wysokości 25 proc., która od nowego rozkładu jazdy obejmuje wszystkie jednostki intermodalne, w tym te jadące w niepełnych składach, oraz kontenery próżne.

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie. Więcej informacji znajdziesz na wszystkoociasteczkach.pl

Zamknij