Systemy Zarządzania Łańcuchem Dostaw – baza wiedzy
blog_3

Wytworzenie produktu wymaga doskonałej organizacji pracy nie tylko w obszarze linii produkcyjnej, ale także w sferze łańcucha dostaw, który obejmuje transport surowców, półproduktów, materiałów czy podzespołów, jak i dystrybucję produktu finalnego do sprzedaży. Przedsiębiorstwa produkcyjne chcąc zachować konkurencyjność na rynku muszą wykazywać się zdolnością do szybkiego reagowania i zaspokajania szybko zmieniającego się popytu, dzięki stałemu dostępowi do informacji. Dla zachowania korzystnych cen muszą elastycznie dostosowywać optymalizować koszty produkcji i transportu przy zachowaniu wysokich standardów obsługi i optymalnie planować wykorzystanie zasobów firmy. Niezależnie od ilości produkowanych towarów dobra logistyka i sprawne zarządzanie łańcuchem dostaw mają przełożenie na koszty związane z transportem, jego obsługą i jakością.

Informatyczne rozwiązania klasy SCM, czyli z ang. Supply Chain Management są systemami mającymi na celu zarządzanie łańcuchami dostaw, szeroko rozumianymi jako całkowity przepływ surowców, materiałów, czy podzespołów, aż po gotowe produkty przeznaczone dla sprzedawców, dystrybutorów i klientów końcowych. Są odpowiedzią na wymagania, jakie stawia przed producentami rynek dynamicznie reagujący na zmiany popytu. Systemy informatyczne SCM, których przykładem jest SOOT, pozwalają na sprawną organizację i planowanie dostaw, zarządzanie czasem transportu. Daje także możliwość wyboru przewoźników, którzy często stanowią firmy podwykonawcze. Dzięki wewnętrznej liście przewoźników dział logistyki może odpowiednio dysponować zlecenia transportowe sprawdzonym firmom, realizującym transporty terminowo i z najwyższą starannością. To z kolei przekłada się bezpośrednio na koszty związane z realizacją transportu, usprawnienie obsługi klienta, a także zmniejszenie niedoborów materiałowych. Finalnie umożliwia uzyskanie transparentności łańcucha dostaw, co przekłada się na zaufanie parterów handlowych i klientów, a także pozwala na szybsze adaptowanie się do zmieniających się warunków rynkowych.

Wdrożenie systemu typu SCM optymalizuje również koszty operacyjne wiążące się z obsługą logistyki. Wysyłka zleceń realizowana jest w trybie online, nie wymaga więc wykonywania potwierdzeń telefonicznych, czy wysyłania ich w formie pisemnej, co bezpośrednio wpływa na redukcję kosztów związanych z rachunkami telefonicznymi i wydatkami na korespondencję, papier etc. Lepsze planowanie dostaw pozwala ograniczyć koszty związane z magazynowaniem zarówno produktów końcowych, jak i surowców. To także usprawnienie i optymalizacja czasu pracy osób zajmujących się obsługą działu logistyki. Dzięki dostępności za pomocą dowolnego urządzenia z dostępem do Internetu systemy SCM pozwalają na stałe śledzenie przepływu towarów i informacji o planach transportowych nie tylko po stronie przedsiębiorcy, ale także pracownikom firm transportowym, co pozwala zredukować opóźnienia, lub kolejki przed bramą wjazdową.

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie. Więcej informacji znajdziesz na wszystkoociasteczkach.pl

Zamknij