System CPM (Ścieżka Krytyczna Czasu Realizacji) – Baza wiedzy
czas-pracy

Terminowość jest jedną z głównych reguł rządzących przedsiębiorstwami z branży TSL. Wdrożenie systemu CPM (Ścieżka Krytyczna Czasu Realizacji) na etapie zarządzania czasem może zwiększyć tempo pracy w granicach 5 -10% oraz skrócić czas wykonania zlecenia.

Szybka reakcja i konkurowanie czasem realizacji są dla klientów równie ważne jak jakość i cena usługi.
O efektywności działań często decyduje elastyczność przedsiębiorstwa i jego zdolność do szybkiego reagowania na potrzeby klientów. Z tego względu ważne jest dokonywanie pomiarów czasu trwania poszczególnych etapów zlecenia.

Strategia CPM – (Critical Path Method) – Ścieżka Krytyczna Czasu Realizacji w teorii zarządzania czasem pozwala na tworzenie chronologicznego planu zadań, uwzględniając etap początkowy i końcowy każdej czynności. Następne zadanie nie może zostać rozpoczęte, jeśli wcześniejsze nie zostało doprowadzone do końca. Realizacja zadań wg metody CPM powoduje, iż opóźnienie któregokolwiek, pojedynczego zadania, skutkuje przesunięciem czasowym całego zlecenia. Precyzyjny i dokładny harmonogram może znacznie usprawnić utrzymanie terminów i kontrolę czasu. Menadżerowie i logistycy powinni szczególnie wziąć pod uwagę zadania znajdujące się na Ścieżce Krytycznej.

Przy obliczaniu miernika CPM należy przestrzegać kilku głównych przesłanek:

  • Współczynnik określa liczbę dni kalendarzowych (nie roboczych) od momentu złożenia zamówienia, aż po okres dostarczenia pierwszej sztuki towaru do klienta
  • Wszystkie czynności wykonywane są „od początku”, „do końca”, nie wykorzystuje się zapasów do zmniejszenia wartości miernika
  • Uwzględnia się wszelkie sytuacje mogące opóźnić proces realizacji: kolejki, awarię, oczekiwania przy wjeździe
  • Czas realizacji zamówienia niezbędny dla wyprodukowania zapasów zwiększa miernik CPM
  • Ścieżka krytyczna może ulec zmianie, jeśli terminowość poszczególnych zadań zacznie się diametralnie różnić od początkowych
  • Każde zlecenie powinno mieć ustaloną co najmniej jedną Ścieżkę Krytyczną

Firmy, które wdrożyły zasadę CPM przekonały się, że mogą dostarczać swoim klientom towary znacznie szybciej niż dotychczas, utrzymując tę samą cenę, a nawet ją obniżając. Wdrożenie metody CPM gwarantuje utrzymanie terminów i umożliwia stała kontrolę poszczególnych zadań. Wprowadzenie takich rozwiązań przede wszystkim może doprowadzić do zwiększenia przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa na rynku, zostawiając jej oponentów daleko w tyle.

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie. Więcej informacji znajdziesz na wszystkoociasteczkach.pl

Zamknij