Podsumowanie roku 2014 w branży TSL
shaon-for-web

Rok 2014 powoli zbliża się ku końcowi – jest to więc najwyższy czas na podsumowanie koniunktury rynku. Przez ostatnie dwanaście miesięcy sektor TSL wykazał nieznaczny wzrost, a najważniejszymi jego elementami okazały się cena i jakość usług. Stale rosnąca konkurencja stawia jednak przed przedsiębiorcami nowe wyzwania.

Jak wyglądał rok 2014 w branży TSL?

Rok 2014 to przede wszystkim wzrost ilości miejsc pracy. Sektor transportu, logistyki i komunikacji przez ostanie 12 miesięcy plasował się na czołowych pozycjach w ilości rekrutowanych osób. Raport Manpower donosi, że chęć zwiększenia liczebności zatrudnienia w tym sektorze deklarowało od 15 do 20% firm.

Ekspansja produkcji przemysłowej przyczyniła się do wzrostu zapotrzebowania na usługi transportowe. Odnotowano większy udział na rynku przewozów towarowych (aż o 11% w stosunku do roku 2013) oraz wzrost sprzedaży usług w branży TSL (o 6,2%) – dane Głównego Urzędu Statystycznego. Pozytywnym zjawiskiem, które wpłynęło bezpośrednio na intensyfikację usług transportowych, był silny rozwój e-commerce. Zgodnie z prognozami ekspertów rok 2015 odnotuje jeszcze większy udział przesyłek kurierskich organizowanych przez sklepy internetowe – o co najmniej 15% względem roku poprzedniego.

Spotęgowanie zleceń z udziałem transportu międzynarodowego, w tym kabotażowego (wykorzystującego różne metody przewozu towarów: zarówno drogą lądową, morską, jak i powietrzną) przyczyniło się do ekspansji polskiej branży TSL poza granice kraju.

Problemy z jakimi musieli zmierzyć się przedsiębiorcy w 2014 roku

Przede wszystkim był to silny wzrost konkurencji. Nadpodaż usług i rozdrobnienie rynku powodowały obniżenie cen. Ze względu na silną konkurencję wśród firm, przedsiębiorcy musieli stale zabiegać o konsumenta. Znaczenia nabrała też jakość obsługi klienta i umiejętność dostosowywania się do jego potrzeb.

Zmiany prawne i embarga polityczne wywołały niemałe zamieszanie w branży transportowej. Sytuacja geopolityczna na wschodzie Europy również nie przyczyniła się do utrzymania pozytywnych nastrojów wśród przedsiębiorców. Z kolei zatwierdzona pod koniec października dyrektywa energetyczna wymusi na przedsiębiorstwach wprowadzenie restrykcyjnych zmian i ograniczeń.

Elementy, które w 2015 roku zadecydują o utrzymaniu przewagi na rynku:

  • Inwestycje w technologię i technikę obsługi (szybkie i bezbłędne przekazywanie informacji, IT).
  • Wzrost jakości usług i obsługi klienta (terminowość, kompletność, szybka interakcja z klientem i reakcja na jego potrzeby, elektroniczne zlecenia transportowe).
  • Optymalizacja zakresu usług, najlepiej komplementarnych (magazynowanie, sea&air&rail, transport krajowy i zagraniczny, usługi dodane).

W 2015 roku przedsiębiorstwa z branży TSL wchodzą z dużymi oczekiwaniami i nadziejami. Rozwój technologiczny zapowiada ciekawe ewolucje, rynek zachęca do inwestycji. Stawia również przed przedsiębiorcami i logistykami nowe wyzwania, na które z pewnością nie należy przymykać oka.

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie. Więcej informacji znajdziesz na wszystkoociasteczkach.pl

Zamknij