Pięć minut dla polskiego transportu morskiego oraz nowa specyfikacja techniczna tachografów
6CEFD1E54C-1024x621

W ostatnim czasie zostały przyjęte dwa ważne dokumenty, które zdeterminują działania branży TSL w najbliższych latach. Pierwszy z nich to dokument Polityka morska RP do 2020 roku (z opcją do 2030 roku). Drugi to nowe wytyczne odnośnie wymagań technicznych dla tachografów.

Pierwszy dokument zwraca uwagę na rolę i znaczenie portów morskich, które to są logistycznym i gospodarczym węzłem w systemie transportu. Pełniom rolę łącznika między transportem morskim a lądowym. Stanowią również ważne ogniwo w lądowo – morskich łańcuchach transportowych, które jednorazowo mogą obsłużyć największą ilość ładunków. W związku z tym, rozwój funkcji portowych jest ściśle powiązany z rozwojem miast i regionów nadmorskich. Sam dokument był tworzony i konsultowany przez 6 lat przez zespół międzyresortowy i precyzuje obszary rozwojowe, powiązane z gospodarką morską. W dokumencie widnieje zapis o strategicznym dla Polski znaczeniu portów, które są kluczowym elementem dla rozwoju społeczno-gospodarczego. Są one ważne również dlatego, że należą do sieci bazowej TEN-T, czyli włączone zostały do krwioobiegu UE.

Drugim dokumentem wspomnianym na początku są nowe specyfikacje inteligentnych tachografów (urządzeń pomiarowych, łączących w sobie funkcje prędkościomierza i zegara) Przyjęcie tego oznacza kolejne wydatki dla firm transportowych, ale i poprawę bezpieczeństwa na europejskich drogach, zapowiedział Bernardo Martinez z Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. Transportu i Mobilności (MOVE). Zapowiedział on, na konferencji „Manipulacje tachografem a bezpieczeństwo na drodze”, że w marcu 2016 zostanie już przyjęta nowa specyfikacja techniczna.

Na konferencji, która odbyła się 16 kwietnia w Warszawie, można było się dowiedzieć o wielu sposobach, manipulowania tachografami. Szacuje się, że około 30-35% danych z tachografów podlega fałszowaniu. Nowe tachografy mają ograniczyć tą możliwość, będą miały łączność z satelitą, dzięki temu położenie pojazdu zostanie automatycznie zarejestrowane. Dodatkowo służby kontrolne będą mogły zdalnie pobierać dane, bez konieczności zatrzymywania TIR-a. Obecnie stosowane tachografy nie dają tych możliwości.

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. więcej informacji

Aby zapewnić Tobie najwyższy poziom realizacji usługi, opcje ciasteczek na tej stronie są ustawione na "zezwalaj na pliki cookies". Kontynuując przeglądanie strony bez zmiany ustawień lub klikając przycisk "Akceptuję" zgadzasz się na ich wykorzystanie. Więcej informacji znajdziesz na wszystkoociasteczkach.pl

Zamknij